20110813

Kunci

Puas kaki menapak mencari solusi namun perkara itu masih menghantui. Dari siang datang menelan keindahan  bulan sehinggalah matahari tenggelam di horizon barat membenarkan gelap menerpa, aku tetap terpunduk dalam kemelut itu. Sampai bila aku hendak menyeksa batin sendiri yang semakin tawar menerima kenyataan? Ya, hibernasi aku masih belum cukup merungkai ikatan problemo ini.

Antara dua pilihan, tinggal atau kekal, setiap satu membawa kesan tersendiri. Kesan yang pastinya membuatkan antara dua itu terluka dan terhiris. Aku bukan lagi seorang kanak-kanak yang masih mengunyah gula-gula getah sambil menariknya tapi aku kini mampu memilih solusi yang tepat berdasarkan setiap inferens yang tepat.

Hanya tuhan yang mampu memberi ilham pada aku kini. Mana satu yang harus ku pilih untuk melambangkan batin aku yang sebenar. Jangan sembunyi belakang topeng.

Tidak boleh terus tersenyum dan ketawa walau pedih itu terus berlarutan, bukan? Itu ibarat menipu diri sendiri yang terseksa. Hati harus dikunci dengan hanya satu jawapan.
Tepat dan tiada kompromi.

 
"Pengaktifan kunci ini bukan mudah sekadar masukkan, putar dan tarik. Tapi perlu disertakan dengan keseragaman penggunaan akal dan hati dalam memutar kunci itu."





Si Pencangkul dah puas hibernasi, ada lahad perlu digali.
mood: rancangan tak jadi jadi..siot betol laa!

No comments:

Post a Comment

Aku dah gali gune cangkul, kau cuma perlu letak benih dan kambus tanah itu.