20120214

Diari Si Kepala

Naik turun, naik turun, naik turun. Bumi itu bulat, roda itu bulat, lebih kurang juga dengan kehidupan, dalam keadaan bulat. Bila bercakap tentang bentuk yang bernama 'bulat' ini, apa yang kita fikirkan adalah keseimbangan kerana bentuk ini tiada sudut dan menjadikannya tidak tetap di satu tempat. Ada bahagian di atas. Kadangkala kesimbangan tiada maka yang di atas tukar syif dengan yang di bawah. Itu namanya norma kehidupan. Tiada apa di dunia ini yang kekal biar setinggi mana kita berada. Kau Perdana Menteri? ada time jatuh juga. Kau diktator? tengok apa jadi kat Muammar Gadaffi. Sedangkan seorang ketua yang penuh dengan kuasa pun boleh jatuh, inikan seorang ketua yang asyik kena damned je dengan anak buah.

Apabila Si Kepala di atas, mungkin kesenangan sementara dapat dirasa. Tapi dalam proses untuk turun ke bawah, banyak luka yang dihadapi. Sebab untuk menggulingkan 'bola' itu, banyak tikaman, luka, nista, tusukan dan sepakterajang yang terlibat secara langsung atau di belakang tabir. Si Kepala mesti awas dengan proses ini sebab yang di bawah mungkin dah bosan dengan muka kau kat atas jer. Yang bawah dah kumpul banyak-banyak 'momentum' untuk menyempurnakan proses revolusi, supaya bola dapat bergerak senyap-senyap, tiba-tiba jer berguling bola tu. Terkejut tak? Hahaha.

Lumrah manusia bila ada kesilapan, umpama sehelai kertas putih dan setitik tanda noktah ditengah-tengahnya. "Selagi ada nyawa kita lawan!", ayat biasa, kah kah kah.

Si Kepala memerlukan sepasang sayap untuk terbang jauh dari permukaan bola itu, terbang terus pergi ke lembah persendirian mencari ketenangan. Sebab apa, atas permukaan bola itu dah ada de jure 'Si Kepala' yang baru. So, does that any meaning for Si Kepala to stay?


Corak yang pernah Si Kepala ukirkan atas permukaan bola itu akan
cuba dipadam atas sebab kotorkan bola. 
-Cangkul Emas





mood: me gusta! I'm back on blogger!


4 comments:

  1. itu hidup. .kalau naik xreti nak turun, sah2 hidup kau tak normal.

    -welcome back-

    ReplyDelete
    Replies
    1. so yang di atas tak boleh lalai dan cuai, kena alert bila bola nak berpusing.

      Delete

Aku dah gali gune cangkul, kau cuma perlu letak benih dan kambus tanah itu.