20120414

Satu lagi bab hidup yang berakhir.

Setahun lepas, gua post benda yang menceritakan permulaan satu bab baru dalam hidup aku. Tapi pejam celik pejam celik, setahun dah berlalu macam sesaat. Betullah kata orang tua-tua, masa itu memang benda yang paling laju. Gua pun tak sedar yang dah setahun gua dalam program asasi ni.

Banyak sangat kenangan dalam masa setahun ni. Yang baik, yang buruk dan yang sedang-sedang. Tak payah cakap banyaklah, biar gua senaraikan sikit-sikit kenangan gua dalam setahun ni.

May/Jun 2011: Gua kenal dengan 4 orang yang lain dan mencetuskan satu faction yang kemudiannya digelar 'The Brotherhood'. Ye, ade yang kata kitorang ni amalkan sikap rasis, perkauman, bajet otai dan gila kuasa serta macam-macam lagi tohmahan, tapi itu tak menghalang kitorang untuk terus menjadi salah satu kumpulan 'persahabatan' yang sangat baik. Kumpulan ini dicetuskan oleh gua, Zul, Memey, Tipa, dan Pijol. Kumpulan ini lebih 'berkembang' selepas dijoin oleh Nabil, Zakwan, Apam, Ayam, Che Amier, Wan, Azfar, Haziq, dan lain-lain yang lupa gua hendak sebut namanya. Persahabatan kami lebih akrab selepas kami menempatkan diri dalam satu bilik atau nama kampungnya dorm. (Gampang ape kan budak UiTM kena duduk dorm sementara?)


Pencetus utama The Brotherhood (aku takde dalam ni)
Lepak-lepak malam terakhir di Kuantan semester pertama.

Julai 2011: Gua mula nak berjinak-jinak dengan dunia blogging. Sampailah satu ketika, gua berkenalan dengan satu abam ni yang hot setap kat kampus gua. Kat google, nama dia Si Pengejar Pelangi. Bapak jambu nama tapi bahasa superb nak mamfus. Dia yang didik gua macam mana nak buat post yang akan disukai ramai. Dia tak lain dan tak bukan ialah rakan sekispen gua, abam Johan Radzi. Maka bertukarlah gaya penulisan gua dari macam kanak-kanak kecil menjadi lebih matang. Boleh rujuk post-post pada 2009 dan 2010 untuk tahu betapa bangangnya gua dalam penulisan blog dulu.

Ogos 2011: Gua secara rasminya terpilih jadi Presiden untuk satu kelab kat sini, tapi itu tak payah banyak cerita la. Nak cerita ni, gua pertama kali berani nak overnight kat Teluk Chempedak lepas hisap shisha malam-malam. Mula-mula takut jugak langgar peraturan ni, tapi gua layankan aje. Dapat jugak tengok keindahan pantai di kala matahari mula menunjukkan wajahnya.


ye, itu gua.

September 2011: Aku rasa macam awal sikit tapi bedal jelah. Time ni di kampus aku telah timbul satu krisis dan konfrantasi antara senior dan junior. Ini semua bermula dari kes ketika pertandingan futsal terus berlanjutan sehingga ke fesbuk dan akhirnya membawa kepada call gua malam-malam buta sebab tak puas hati dengan komen gua dalam fesbuk. Esoknya gua diajak bertumbuk di kawasan berdekatan dengan kampus. Geng ramai nak ikut tapi gua minta diorang semua cover dari jauh je. Diorang kata nak datang pukul 9 pagi tapi gua tunggu sampai pukul 11 tak datang-datang. Rupa-rupanya diorang dah tarik member gua kat kampus satu lagi. Berderet junior turun padang, termasuklah abam Johan Radzi tu, datang nak gaduh tapi akhirnya di-settle-kan dengan persidangan meja bulat oleh wakil junior dan senior. Gua, Zul, Johan, KB(Presiden pelajar Junior) dan Pijol mewakili junior memeterai perjanjian perdamaian antara junior dan senior bersaksikan jawatankuasa keselamatan kampus.


Februari 2012:Gua memang berimpian untuk memenangi satu pertandingan nyanyian di peringkat universiti. Masa semester pertama, dengan bermodalkan setong gitar dan lagu ciptaan sendiri tak cukup untuk menjadikan gua pemenang di kampus gua. Tapi semester ni, dengan berbekalkan lagu Biarlah Bulan Bicara by Broery Marantika and Sway by Michael Buble, aku berjaya mendapat tempat ketiga dalam kategori naynyian solo. Alhamdulillah, murah rezeki bak kata orang, berkat pelawaan dari seorang kenalan di kampus, aku juga memenangi tempat ketiga bagi kategori berkumpulan atau duet dengan bermodalkan lagu Terlanjur Cinta dan Ceritera Cinta. Ini adalah kemenangan yang amat membahagiakan. (jiwang syial ayat)


ini piala yang gua dapat
aksi di atas pentas. kah kah kah!

Mac 2012:Untuk seorang pelajar universiti sepenuh masa (lelaki), memang tak syok hidupnya kalau tak main game online. Sebelum ni, untuk menghilangkan stres, Gua dengan member-member semua pakat lawan Counter Strike. Lepas tu tengah-tengah malam jerit tak tentu hala sampai esok pagi. Tapi pada bulan ni, seorang kenalan mengajak gua main game online baru. Gamenya macam CS tapi lebih sedap. Ia digelar, Call Of Duty Multiplayer(COD). Sumpah gua main game ni memang tak ingat dunia. Boleh pulak lawan team Russia (Geng gua, budak Blok B) dengan Amereka (budak Blok A). Semangat setiakawan tu memang lagi kukuh sebab main game ni. Sampai Team Amereka buat Dinner Kedamaian sebelum 'berperang'.

jamuan sumpah seronok.

makanan yang disajikan.

Sebenarnya, banyak lagi cerita yang gua nak ceritakan tapi aku sendiri pun dah penat dah tulis. Yang penting, ini semua adalah tentang 'satu bab yang baru saja berakhir'. Cerita ini takkan dilupakan kerana disebabkan bab hidup inilah, gua sekarang berada di bab hidup yang baru. Till next time UiTM Kuantan, so long and goodbye fella!

"Jangan dibakar helaian kertas yang sudah dibaca ceritanya, 
kelak ada insan lain yang hendak membacanya juga "
-Cangkul Emas 



Oh lupa, ini yang banyak menyumbang kepada kegembiraan gua di sana,
classmate gua yang tersayang.

Kami bersama lecturer kegemaran di Teluk Chempedak!





mood:dah lama nak cerita benda ni tapi asyik busy je. Oh ye, try-trylah layari blog posmenkesyurga.blogspot.com ye!

3 comments:

Aku dah gali gune cangkul, kau cuma perlu letak benih dan kambus tanah itu.