20120616

Erti sebenar sahabat

Hari tu aku berlenggeng sambil panaskan lauk yang mak masak pagi tadi. Al-maklumlah karier aku sebagai babysitter adik-adik aku sementara tunggu panggilan degree ni memang memerlukan aku untuk buat segala kerja yang seorang suri rumah buat.

Tiba-tiba henfon aku berdering polifonik (al-maklumlah henfon murah) dan aku segera angkat. Oh, Fathin call. Aku pelik sebab dah lama kitorang tak jumpa. Last jumpa masa bila entah yang penting dah lama.

Fathin: Mel, rumah kau kat kawasan Taman XXX kan? Kau tau tak Jalan YYY 5?
Aku   : Tau, dekat je ngan umah aku. 
Fathin: Umah kau kat mana?
Aku   : Umah aku kat Jalan YYY 19.
Fathin: Oh..

Dia letak telefon lepas ucap terima kasih. Aku sambung jemur baju yang dibasuh oleh mesin basuh automatik. Penat juga memandangkan hari itu sangat panas. Aku pun masuk berehat di dalam.

Sedang seronok layan Invincible Youth 2 (rancangan realiti Korea), tiba-tiba aku dengar ucapan salam dari dua orang perempuan. Aku jenguk ke pintu (dalam masa yang sama tidak berbaju tadi tapi berseluar).

Oh jahanam. Dua orang kawan baik aku datang. Cepat-cepat aku ambik baju dan sarungkan ke badan. Malulah kalau nampak badan aku serupa Malek Noor. Ah, apahal pulak diorang datang masa-masa camni. Oh lupa, mereka adalah Tasha dan Fey. Diorang kata nak buat surprise untuk birthday aku hari ni. Dafuq. Taknak terharu pulak aku kan!

Diorang kata nak carik rumah aku je dah satu jam setengah dan diorang gunakan Fathin untuk tanya mana rumah aku. Sanggup betul semata-mata nak sambut birthday aku je. Lepas adik yang second balik, aku suruh dia jaga rumah gantikan aku. Aku , Fey, Tasha pergi rumah sorang lagi bestie forever aku, Pop. Fey bawak Saga baru bapak dia belikan so senanglah nak gerak mana-mana. Kereta aku pulak bapak aku bawak pergi kerja. Kitorang pun pergi McDonalds dan tapau lima dishes. Diorang belanja aku, aku ikut je.

Then, kitorang makan kat Bukit Layang-Layang Pasir Gudang. Kawan aku lagi sorang, Pika dah lama tunggu kat sana. Kitorang berlima pun berkelahlah petang tu depan tasek kat Bukit Layang-Layang ni.

dari kiri: aku (terbang), pop, fey, pika.  tasha amek gambar.
ye, ini 1/13 dari bukit layang-layang.

Apa yang aku nak cakap kat sini adalah, perkataan SAHABAT itu sangat subjektif maksudnya. Kita takkan pernah tahu apa sebenarnya erti sahabat. Melihat pada usaha mereka untuk menyambut birthday aku betul-betul buat aku terharu. Takkan lah aku nak menangis berjujuran airmata depan diorang. Jatuh lah standard aku sebagai lelaki sejati! Tapi aku sangat beruntung mempunyai sahabat sejati yang sebegini rupa. Bukan sekadar berkawan ketika senang dan tinggalkan kita ketika susah. Ini kawan yang sentiasa ada di kala senang dan di kala susah.

Sebenarnya aku nak post benda ni dah lama cuma tak berkesempatan je. Busy sangat dalam sebulan ni. Lastly, aku nak korang semua tahu yang aku sayang mereka di bawah ini!

Kami Pakatan 5! (pop, tasha, gua, fey, tet)


mood: nak pastikan blog ni tak berhabuk lagi macam mana ha?

2 comments:

Aku dah gali gune cangkul, kau cuma perlu letak benih dan kambus tanah itu.