20120916

Sang Rama-rama

Aku nampak seekor rama-rama kat taman. Cantik warna kepaknya, cara terbangnya juga boleh buat aku kagum dengan ciptaan Illahi. Aku suka, betul-betul suka. Mungkin dah banyak rama-rama aku jumpa sebelum ni, tapi tak pernah aku betul-betul suka.

Hari esok aku pergi lagi ke taman itu. Dia tetap di sana. Kerana hendak sentiasa melihat keindahan rama-rama itu, aku sanggup ke taman setiap hari. Semata-mata. Hari demi hari, aku tiba-tiba berkeinginan untuk mempunyai rama-rama itu.

Aku fikir, sudah tiba masa aku mengejar rama-rama itu dan cuba menangkapnya. Takut nanti ramai lagi orang yang nak tangkap rama-rama ni. Aku sediakan jala dan bunga sebagai umpan, mana tahu mengena. Tapi gampang sekali sebab rama-rama ini tidak mudah jatuh pada pujuk rayu pria seperti aku. Aku kejar bagai nak mati tapi dia tetap mengelak dengan bersahaja. Nak sakit hati pun tak boleh, dah tentu-tentu aku yang cuba nak tangkap dia. Memang dia perlu elak pun.

Akhirnya, aku tak dapat tahan. Aku campak jala dan bunga di tangan ke tanah. Aku capek. Rama-rama ni memang betul punya mahal. Aku terbaring kat atas taman. Lepaskan lelah yang ada.

Aku mula berfikir sejenak, rama-rama ini akan lari kalau aku kejar, apa kata aku rilek je. Aku pun cuba duduk diam bersahaja dan menikmati keindahan rama-rama itu. Kadang-kadang aku berkata-kata seorang diri memuji kecantikannya. Aku sudah angau mungkin namun masih mampu kawal diri supaya tidak mengejar rama-rama itu.

Mungkinkah rama-rama itu akan singgah di atas tanganku dan cuba berkomunikasi dengan aku setelah aku duduk bersahaja dan tidak mengejarnya? Aku masih duduk di situ menunggu sang rama-rama menghampiri aku pula. Biarlah selamanya kerana aku tak mahu dia ditangkap orang lain.


Sang Rama-rama (gambar hiasan ihsan Google)

Aku sudah buta mungkin.









mood: sedang cuba habiskan game Sleeping Dogs. Gampang susah!

5 comments:

  1. angau dengan rama2?

    ade tulis cerpen? kalau ye, mahu baca

    ReplyDelete
  2. kalau diolah bagus-bagus ni, leh jadi satu kispen ni

    ReplyDelete
  3. @Iti Nuyul

    manada manada =,,=

    @Iffah Afeefah

    mahu saya tulis? insyaallah kalau ada masa free nanti.

    @ghost writer

    Kenalah mintak sensei ophan bunjos ajarkan.

    @nitnot

    terpulang pada interpretasi anda.

    ReplyDelete

Aku dah gali gune cangkul, kau cuma perlu letak benih dan kambus tanah itu.