20130201

Jagung kecil di padang 'Politik'

Balik rumah masa cuti je, mesti aku ada masalah dengan internet sebab rumah aku tak semudah rumah orang lain yanng dilengkapi dengann Unifi bagai. Kiranya dah dekat sebulan aku cuti, maka lebih kurang waktu itulah aku seperti katak di bawah gelas yang tak tau apa terjadi kat laman maya. Dapat je peluang online, aku tengok ada satu mesej dari KB, member aku kat kampus.

Dia tanya aku nak join sekolah politik atau tak. Ye, sekolah namanya. KB kata dulu dia belajar kat sini jugak pasal politik masa zaman sekolah sains dia dulu. Aku tengok dari gaya dia bercakkap pasal politik, aku rasa sekola tu mesti ada sumbangannya jugak. KB cerita sekolah tu ajar macam-macam. Cara bercakap, cara berpakaian, dan macam-macam lagi. Ok, aku memang minat politik dan cerita dia buat aku teramat jeles memandangkan aku ni bekas student MRSM yang lebih digalakkan untuk menjadi usahawan daripada ahli politik. Teringin jugak aku nak bertentang mata dengan Hishammudin Rais.

Nak dijadikan cerita, benda ni bakal diadakan seminggu awal sebelum cuti semester aku berakhir. Memang dalam rancangan aku nak lepak Shah Alam seminggu awal. Apa yang buat aku lebih teruja adalah benda ni free dan ditaja penuh termasuklah penginapan. Ditaja oleh kerajaan Selangor mungkin.

AKu pun cakap dengan mak abah aku pasal sekolah politik ni. Aku cakap yang aku minat politik dan kena belajar benda ni untuk lebih faham tentang politik. Aku pun taknaklah dipanggil macai kerana berbual dan berhujah tanpa ilmu politik yang kukuh di masa akan datang, seperti mana kebanyakan macai-macai yang ada sekarang. Aku cakaplah yang benda ni free. Juga tajaan kerajaan Selangor mungkin. Mak aku pulak ingat sekolah politik ni salah satu propaganda pembangkang utuk merosakkan minda remaja zaman sekarang. Aku puas terangkan kat mak aku yang benda ni ajak kita untuk sokong mana-mana partisan pun. Kadang-kadang aku stres jugak dengan kebanyakan warga tua yang pandang serong terhadap mahasiswa yang bagi komen atau sokongan pro-pembangkang. Stres stres stres (gaya Gary Running Man)

Aku cuma fikirkan, macam mana remaja yang digelar-gelar sebagai 'pemimpin' masa akan datang boleh memimpin dengan kriteria politik yang sempurna kalau usaha-usaha macam ni, yang tidak dipengaruhi semangat partisan (contohnya BTN), di salah anggap kerana pemikiran orang Melayu kita yang kebanyakannya berlandaskan pemikiran konservatif. Sebagai orang Melayu, cubalah sekali-sekala kita mencuba untuk berfikir secara moden dan lebih terbuka tentang dunia politik daripada terus menyalahkan dan terus memberi sokongan membabi buta hanya kerana hidup kau tak pernah susah sebab ahli-ahli politikus ni. Yang penting, aku teruja dengan sekolah politik ni. Aku anggap diri aku seperti kanak-kanak 6 tahun yang dahagakan ilmu di tadika-tadika berhampiran.







oh ya, mak aku pro-UMNO. keh keh keh.

1 comment:

Aku dah gali gune cangkul, kau cuma perlu letak benih dan kambus tanah itu.