20120302

Belon di tangan

Mak belikan belon tadi. Belon tu cantik, bulat, licin. Saya main belon tu. Bawa terbang ke sana ke mari. Rasa macam bawa kapal terbang. Saya lari-lari merata-rata tanpa pedulikan apa dewasa lain kata. Yang penting saya ada sebiji belon. Walaupun mak beli belon ni 2 ringgit je, tetap saya anggap macam 2 ribu ringgit. Saya nak jaga belon ni betul-betul. Orang kata kalau terlepas pegang sekali je belon ni, dia akan terbang di langit. Betul ke?

Saya bawa merata-rata lagi, sampailah bertembung dengan kawan saya. Dia ada belon juga. Tapi dia main lagi ganas. Siap lompat-lompat lagi. Tiba-tiba dia jatuh. Belon dia terkena pokok, saya rasa pokok bunga ros. 'Poommmm!', bunyi kuat dari arah dia. Belon dia pecah. Dia menangis. Baru saya tahu belon tu boleh pecah.

Mak tanya nak bawa balik ke tidak belon tu. Saya cakap nak. Saya sayang belon saya. Saya nak tidur dengan belon saya. Tapi mak cakap, kalau simpan lama-lama pun tak guna. Belon tu nanti pecah juga. Mak kata, kalau tak hendak kita yang pecahkan belon tu, lepaskan kat langit. Nanti belon tu terbang ke mana yang dia hendak. Saya fikir, nak biar kat tangan atau lepaskan.

Last-last, saya pilih untuk lepaskan belon tu. Saya nangis kuat-kuat sebab saya sayang belon tu. Tapi nak buat macam mana, kalau saya bawa balik rumah nanti saya yang pecahkan dia. Mak peluk saya, dan kami melangkah ke rumah.
Dari jauh saya pandang, belon tu makin lama makin menghilang ditelan si nikolombus.

***

Ada sampai satu ketika, kita kena tinggalkan sesuatu untuk kebaikan masa hadapan. Daripada beri kesusahan pada masa hadapan, lebih baik kita jujur dengan diri sendiri walaupun ia akan memeritkan mana-mana pihak.
Keputusan aku muktamad.

Biarlah belon itu mencari haluannya sendiri








mood:once i've decided, it is permanent.

6 comments:

  1. sakit.memang sakit. sebab dah pernah rasa. tapi mungkin sakit yg sekarang tu yg terbaik. much love.-anonymous

    ReplyDelete
  2. Lumrah hidup,semuanya ada makna dari pengembilan dan pemergian

    ReplyDelete
  3. Kalau dia datang balik, itu kau punya letteww.

    ReplyDelete
  4. baek maen COD. lagi senang. haha.
    ayat seorang gamers. :P

    ReplyDelete
  5. kisah dan penyudahan kau sangat bagus. aku suka.

    ReplyDelete
  6. @anon

    thanx, saya cuba untuk endure sakit itu supaya tidak melarat.

    @Mr.0

    Kerana itu aku biarkan belon tu terbang sendiri.

    @jhnrdzi

    Tak, dia dah hilang dan takkan dapat dicari.

    @Shahrin

    Ade bran? lai lar noobies.

    @ghost writer

    terima ksih daun keladi. Banyak belajar dari abam2 semua. hiihii.

    ReplyDelete

Aku dah gali gune cangkul, kau cuma perlu letak benih dan kambus tanah itu.