20120704

Alam sebelah sana

Aku nampak satu pintu. Pintu ke alam sebelah sana. Alam yang lebih banyak labah-labah pembunuh berbanding alam sebelah sini. Hanya perlu pulas tombol, buka pintu, dan melangkahkan diri. Lompat pun boleh. Niat hati memang nak lari laju-laju macam Roadrunner dan masuk ke dalam pintu itu dengan gaya yang penuh dramatik. Terdetik beberapa peringatan buat aku.

Aku kena ingat yang orang di alam sebelah sana tidak menerima sekonyong-konyongnya adat dari alam sebelah sini. Tidak sama sekali. Mereka memandang adat orang sebelah sini sebagai tidak logik dan idea orang di alam sebelah sini selalu ditolak ke tepi. Ramai juga orang sebelah sini yang berhirah ke sana berkata akan rapatkan jurang ini namun sampainya mereka di alam sebelah sana, janji itu bertukar jadi tahi busuk haram jadah yang terperap di loji kumbahan.

Aku bertekad nak ubah persepsi ini pabila sampai di alam sebelah sana kelak. Aku sudah bersedia. Kegarisan, sedia, mula!
Pintu itu aku buka seluas-luasnya.

Ah, cahaya putih yang terang-benderangnya tahap moksya memaksa aku menutup mata. Bunyi berdesing mengganggu telinga dan otak aku. Terasa bergegar otak. Walau mata ditutup, tetap nampak jua sasi baki cahaya itu, menembusi kelopak mata, sedikit merah.

Aku buka mata sikit-sikit. Masih ngilu rasa mata macam dicucuk-cucuk. Tapi aku paksa juga bukak. Tidak sabar rasanya hendak lihat alam yang baru pertama kali aku masuk ni. Wah, mulut aku terlopong macam Scream. Alam ini sungguh indah, penuh dengan hiburan dan kebebasan. Ah, aku tidak akan dibelenggu lagi seperti di alam sebelum ini. Janji aku untuk orang alam sebelah sana? Pergi mampus dengan mereka, aku sudah masuk alam baru.

"Kita mudah lupa pabila melalui fasa hidup yang baru 
dan mengejut budayanya"
-Cangkul Emas, 2012


mood: nak try tulis cerita surreal sambil tonton masterpiece Jan Svankmajer.

1 comment:

  1. Okay ini surrealisme. Kehkeh.

    Dua alam, berbeza, satu hiburan dan kebebasan, satu lagi biasa.

    nice one.

    ReplyDelete

Aku dah gali gune cangkul, kau cuma perlu letak benih dan kambus tanah itu.