20120718

Balingan terampuh

Aben ada sebiji bola. Bola itu bapak dia yang beli. Bola itu cantik. Merah berseri warnanya. Setiap hari Aben main dengan bola itu. Dia paling suka kalau main baling-baling bola tu ke arah langit dan menangkapnya kembali.

Satu hari, sedang dia main-main dengan bola tu, abang dia Jaki datang menghampirinya. Jaki tanya, apakah dia tidak bosan asyik main benda yang sama je. Kan bola tu boleh dibuat sepak, tampar dan macam-macam lagi. Bukan hanya terhad untuk baling ke atas sahaja.
"Kau tak bosan ke asyik main lambung-lambung ke atas je? Kau baling macam mana pun, bola tu jatuh ke bawah jugak, ke tanah jugak perginya."
Aben terfikir kata-kata abangnya. Sejak hari itu, dia masih lagi main baling-baling bola tu ke langit, tapi niatnya bukan lagi hendak bermain seperti dulu. Dia bercita-cita untuk baling bola tu tinggi-tinggi ke langit. Biarlah setinggi manapun. Hari ke hari, bola itu semakin tinggi dibalingnya namun dia tetap tak berpuas hati kerana macam mana tinggi pun, bola tu tetap jatuh ke tanah.

Cuba dan cuba, dah lebih 15 tahun dia tak putus asa mencuba, akhirnya sabar Aben sudah mencapai limitasi. Aben bertekad nak minta tolong dengan Wak Tarbus, pawang tersohor di negerinya. Dia pun menapak berpurnama lamanya ke rumah Wak Tarbus. Usai sahaja tiba, terus dia menyatakan hasratnya untuk meminta kuasa supaya dapat baling bola itu sehingga tidak turun hendaknya bola itu. Wak Tarbus tak kata banyak, dia menyalurkan satu tenaga asing ke dalam badan Aben. Aben terasa tangannya itu cukup bertenaga. Dia umpama Badang yang baru dapat kuasa bezanya Badang itu bodoh pergi makan muntah jin. Beberapa keping emas diberikan kepada Wak Tarbus. Makin kayalah member baik syaitan itu.

Kali ini Aben yakin dia akan berjaya dalam misinya itu. Bola sudah berada di tangan. Sepantas kilat tangannya itu menghayun bola itu ke arah langit. Fuhh! Jauh bola itu perginya dan mula seiras dengan kerlipan bintang di malam hari. Aben menjangkakan bola itu mesti ke hujung langit punya sampai dia meninggal baru bola itu jatuh ke tanah.

Memang ye, bola itu tak jatuh ke tanah, tapi dah hancur jadi debu lepas cuba melintas atmosfera bumi dalam halaju yang ultra maksima tinggi, dijangkakan lebih laju dari kelajuan kapal angkasa Apollo pabila turun ke bumi.

***


"Jangan dipaksa perkara yang kita tak mampu buat,
setiap benda ada limitasinya sendiri"

-Cangkul Emas, 2012






mood:kecewa dengan result penerapan la beb.

No comments:

Post a Comment

Aku dah gali gune cangkul, kau cuma perlu letak benih dan kambus tanah itu.