20120905

Kata-kata seorang Singapura

2 Syawal, dari kampung di Parit Sulong, aku dan famili terus ke Melaka. Abah kata nak melawat kawan baik dia masa kecik-kecik dulu. Aku pun ikut la sekali, mana tau dah tua bangka pun boleh kumpul duit poket raya-raya ni. Kawan baik abah, aku panggil Cik Isa je. Dia suruh terus je melawat rumah bondanya di Kesang(mungkin).

Sampai saja di sana, kami disambut mesra. Bukan Cik Isa je ada, adik ipar dia pun ada sekali di sana. Macam biasa adat orang beraya, abah sibuk berbual dengan Cik Isa. Aku dengan adik-adik aku pun macam biasa jugak awkwardnya pabila di rumah orang. Seusai sahaja adik ipar Cik Isa menghidangkan air, dia duduk di depan aku. Oh, dia ni lelaki tau. Orang Singapura.

Dia tanya berapa umur aku. Alhamdulillah aku ni dilahirkan bermulut kecoh, aku pun menjawab soalan dia dengan senang. Bagus jugak, hilang sikit-sikit ke'awkward'an aku. Kami mula galak berbual. Dari bercerita tentang apa yang aku belajar hinggalah ke isu-isu nasional.

Dia mula bercerita pada aku tentang betapa rakyat Singapura sebenarnya tidak gemar dengan sistem Military Enlistment yang diwajibkan kepada remaja-remaja seawal 18 tahun. Pada mereka, program itu sebenarnya mengendurkan kreativiti anak-anak muda di sana. Mereka percaya, pada umur semuda inilah belia-belia mampu generate idea-idea bernas dalam membangunkan negara. Tapi sayang, minda mereka dibasuh selama dua hingga tiga tahun. Aku tanya, "Tak pernah ke ada rally or demonstration untuk protes benda ni?". Dia geleng kepala.

Dia kata, politik Singapura lembik dan tidak sehebat politik Malaysia. Pembangkang di Singapura tak ade banyak poin untuk hentam kerajaan. Dai bercerita tentang Singapura, dia mula bercerita tentang politik Malaysia. "I'm always take a look at Malaysia Today. Malaysians politics had always been my favourite." Aku tersenyum. Ini jugak kegemaran aku. Dia mula komen tentang media di Malaysia yang sememangnya sentiasa di bawah telunjuk kerajaan. Dia kata, kerajaan mana memerintah pun, diorang takkan kasik chance for media to reveal their weakness. Apa yang keluar di media, itulah apa yang kerajaan mahu rakyat tahu. Kuasa media itu sangat besar. Itulah sebab kita kena adil, baca kedua-dua belah pihak dan nilai. That's why Astro Awani tak tunjuk full cerita kereta polis terbalik kat Bersih 3.0 tapi BBC tunjuk. Nak harap TV3, hurmmmm lagilah. Kuat kipas punggung kerajaan je. Aku mengangguk sambil bercerita tentang apa yang terlintas dalam minda. Kami berbual tentang Bersih 3.0, Najib dan Anuar, sistem demokrasi dan bermacam lagi. Aku tanya pendapatnya tentang peralihan tampuk pemerintahan. Adakah itu boleh menyebabkan pergolakan. Dia menggeleng. Dia kata, Amerika Syarikat itu tidak pernah berkekalan lama parti pemerintahnya, kekal juga sebagai kuasa besar dunia. Pucuk pangkalnya, kalau tidak diberi peluang, bagaimana mereka hendak tunjukkan kelebihan mereka? Kita test dulu, baru tahu boleh ke tak. Agak-agak tak suka, 5 tahun lagi tukar jelah.

Selepas dua jam setengah kami berbual, abah kata kami dah nak balik. Nak singgah rumah sedara kat Seremban. Besok sudah nak singgah Cameron Highlands. Aku rasa berat nak tutup perbualan tu. Bukan selalu dapat berbual sebegini. Last aku berbual tentang isu-isu ni hanyalah ketika di UiTM Kuantan dulu. Cerita dengan mak aku pulak, biasnye kat kerajaan menyakitkan hati. Aku salam tangan dia, memandangkan dia dah ada 5 anak dan umurnya jauh lebih tua dari aku. Aku masuk kereta dan kira duit raya.

Aku takkan lupakan orang Singapura ini.









mood: Bukan semua orang Singapura macam Nur Feetri.

3 comments:

  1. pemikirkritikal.blogspot.com give me a try... aku suka penulisan ko...=) BTW, this is hanep, kawan syafiq n fadhil..follow blog aku dok...

    ReplyDelete
  2. Woha, rindu aku dengan diskusi pencerahan dengan kau Mil, KB, dan budak-budak bermazhab "kritikal" ni. Hehe.

    ReplyDelete
  3. @PemikirKritikal

    thanks sudi jenguk blog aku. Nanti aku pergi blog kau pulak.

    @jhnrdzi

    Djaman itu sangat indah ye champ. Waktu orang panggil aku YB umno. hahaha. Dah x dpt sambung law ni, aku pun tak tahu nk berbual ngan sape psl politik.

    ReplyDelete

Aku dah gali gune cangkul, kau cuma perlu letak benih dan kambus tanah itu.