20131016

Aku, Cerut dan Pilihan.

Hidup ini subjektif. Tiada kata yang mampu menceritakan apa sebenarnya satu 'kehidupan'. Kadang, apa yang nampak dari zahir itu bebas, tanpa kita sedari ia adalah boneka semata. Kadang, apa yang kita nampak dari zahir itu bahagia, hati di dalam mengalir darah duka. Tiada siapa yang mampu merungkai maksud sebenar kisah hidup seseorang. Biarlah terkenal mana orang itu walaupun seperti Arwah Michael Jackson, masih ada sisi kehidupan seorang homosapien itu yang tidak terjangkau oleh homosapien lain.

Berbekalkan sebatang cerut jenama Vigiller Premium No.1 yang tembakaunya dipotong halus dari Sumatera dan boleh didapati di 7 Eleven berhampiran rumah anda, aku mula fikir tentang kehidupan.

Bagi aku minum sesisip kopi dulu. Aku nyalakan hujung cerut itu sambil sedut sedikit demi sedikit. Ahh, rasa tembakau asli. Aku hembus kembali.


Dari awal kehidupan, manusia dilahirkan bukan sebagai satu pilihan. Ye, untuk menlahirkan seorang manusia, ia memerlukan kehendak dan pilihan, tetapi untuk menjadi seorang manusia, bukanlah satu pilihan kita. Ia adalah menjadi pilihan Tuhan yang satu. Bukanlah juga pilihan kita untuk menjadi manusia yang bagaimana. Kita tak boleh pilih sesuka hati muka macam mana kita hendakkan, rambut macam mana kita hendakkan, atau warna mata apa yang kita hendakkan. Bukanlah jadi nature seorang manusia untuk kita membuat pilihan sejak dari kecil.

Semakin kita melangkau tumbesaran, kita diajar sedikit demi sedikit untuk membuat pilihan. Kita diajar untuk membuat pilihan yang bijak kerana ia mempengaruhi plot kisah kehidupan kita pada masa akan datang. Kita dididik yang setiap pilihan ada implikasinya, bahananya, manisnya mahupun pahitnya. Orang akan berkata, si polan jadi macam ni sebab buat pilihan yang macam ni. Pilihan kita menjadi penyebab utama penamat kisah kita. Dalam membuat pilihan, kadangkala kita diajar untuk bersikap stereotaip tentang sesuatu.

"Oh, jangan pilih untuk belajar kat Sekolah Cina, nanti kau kena pijak dengan orang Cina."
"Oh, jangan percaya dengan India dengan Cina sebab sebaik-baik diorang adalah sejahat-jahat Melayu."
Bullshit.

Tanpa kita sedar, manusia semakin galak memilih-milih setiap benda dalam ruangan mereka. Sampai satu tahap kita akan menjadi buta dengan pilihan sehingga nafsu prejudis semakin menguasai hati. Kita mula prejudis dalam  memilih setiap perkara. 

"Ish, taknak kawan dengan orang cacat."
"Ish, taknak aku kawan dengan orang bodoh."
"Kau tak hensem? Jangan harap aku nak kawan dengan kau."
"Tak kuasa aku nak hormat orang miskin."

Buta. Kita hanya nampak apa pada zahir tanpa selidik apa yang disebaliknya. Tak mengenal lantas terus diberi hukuman. Kita lupa yang kehidupan manusia pada asalnya bukanlah satu pilihan. Kita memilih dengan siapa kita patut berbual. Dengan siapa kita boleh berkawan. Dengan siapa patut kita hormat.

Cerut dah nak habis.

Manusia hakikatnya tak suka menjadi salah satu pilihan. Human don't like to be an option.
Aku terfikir yang 'pilihan' itu juga boleh menjadi satu pilihan. Dan aku memilih untuk tidak membuat pilihan dalam perkara yang sepatutnya tidak dipilih. Aku hormat warga Bangladesh atau Nepal yang sering diprejudiskan apabila bekerja di negara aku kerana mereka juga manusia. Aku berkawan dengan semua orang tanpa stereotaip kaum, bangsa atau warna kulit. Aku cuma berharap, perkataan 'prejudis' itu akan lari dari hati manusia satu hari nanti. Aku juga selalu merasa 'prejudis' itu pabila manusia lain disuruh membuat piihan. 

Cerut dah sampai penghujung. Tekak rasa mual. Aku pilih untuk cucuh dalam botol Prego yang dijadikan astray.







Oh, I'm back. Juga satu pilihan.

2 comments:

Aku dah gali gune cangkul, kau cuma perlu letak benih dan kambus tanah itu.