20120630

Di persimpangan kehidupan

Zaman berlalu, dunia sudah semakin ditenggelami dengan bermacam-macam kemodenan. Siapa yang pakai henfon torchlight, kau miskin dan kolot (jangan risau, aku pakai jugak henfon ni). Biasalah, sekarang kan zaman Blackberry, I Phone dan Aindroid bagai. Tapi sebenarnya, itu semua rezeki masing-masing kan...tak payahlah yang pakai benda murah-murah tu nak ikut-ikut jugak walaupun tak ada duit. The main point is, bukan ini yang aku nak cakapkan pada entri kali ni, tapi aku nak bercerita tentang satu puak yang percaya diri mereka itu punyai kehidupan ataupun bahasa penjajahnya, ada LIFE.

Mereka ini terdiri dari golongan anak-anak muda yang gemar berhibur. Pada mereka, siapa yang menolak ajakan mereka untuk ke tempat-tempat mereka berhibur akan dianggap tiada life. Mereka ini 'beribadat' di disko, stage deejay, dan meja beer. Aku bukannya manusia yang baik sangat tapi sejahat-jahat aku, aku tak pernah menjamah setitik pun arak. Kalau barbican tu yelah. Puak mereka-mereka ini juga tak suka kalau ditegur oleh manusia-manusia lain berkenaan fi'il mereka. Mereka akan membalas, selalunya di fesbuk dengan ayat begini, :

This is my life. Mind your own business lah! Dah la takde life!

Akhirnya rakan-rakan mereka pun dah malas nak tegur. Tegur dari dalam hati sahajalah, selemah-lemah cara dalam islam. 

Wanita-wanita yang jaga auratnya dipanggil kolot dan ketinggalan zaman. Come on lah weyy, siapa yang kolot? Yang pakai tutup bagai ke atau yang pakai sekerat macam Planet Of The Apes? Ha, lu pikirlah sendiri. Aku selalu ingat pada perumpamaan tentang aurat ni dengan lollipop. Dua lollipop jatuh ke tanah, satu berbungkus dan satu lagi tidak bertutup. Kalau anda disuruh memilih, mana satu yang anda nak pilih? yang berbungkus atau tidak berbungkus? Mestilah yang berbungkus. Begitulah juga dengan wanita, siapa yang nak pilih wanita ynag tayang sana sini. Pilih pun buat penyedap je lah. Macam kalau lollipop tak berbungkus jatuh ke tanah, prinsip 3 Seconds Rule akan diaplikasikan. Silap-silap sekadar untuk disentuh, bukan dimakan. 


Aku lebih rela digelar orang yang tiada LIFE dari menjadi orang yang ada LIFE seperti ini. Kubur memang lain-lain tapi aku boleh dapat dosa kalau tak menegur golongan kamu ini. 

"Biar tiada LIFE, jangan hilang akidah"
-Cangkul Emas

Percayalah, ini tidak menjamin LIFE yang sempurna di akhirat kelak.





mood:tak pernah-pernah terfikir nak buat gaya-gaya islamik ni. hahaha!

6 comments:

  1. mil!ni first time betul2 aku suka entri kau:)

    ReplyDelete
  2. @Syarfa'

    tenkiu ye capak.

    @lavender harum wangi

    janganlah terasa, untuk semua dan diri sendiri juga. banyak ye senarai bloglist. Mohon bersahabat.

    ReplyDelete
  3. kalau org tu berzina macam mana ? minta pendapat .

    ReplyDelete
  4. Betul2. Contohnya orang yang suka baca buku digelar tak ada life sedangkan life orang tu pada baca buku la.

    Ikut cara kita tegur gak.
    Kalau kita tegur dengan cara maki hamun, caci-maki, of course orang akan melenting.
    Cara tegur tu bukan hanya disempitkan pada memberikan statement yang orang-orang tu dah jauh terpesong dari islam.
    Kita tanya diorang soalan pun kira macam tegur jugak. ni sekadar pendapat. Kalau kita tak bagi diorang rasa senang dengan kita, macam mana diorang nak terima teguran kita? Kita kasi orang senang ngan kita, then borak ngan diorang macam kawan.

    A : Bro, kenapa kau pegi clubbing eh?
    B : Sebab aku rasa stress. So, clubbing boleh hilangkan stress tu.
    A : Owh... Kau rasa tenang ke bila clubbing? Maksud aku, bahagia.
    B : Aku... Aku... Hmm...

    ReplyDelete
  5. @Anon

    Sebenarnya ini semua adalah kehendak masing-masing. Setiap orang melakukan kesilapan, melakukan dosa. Tugas orang lain adalah menasihat, bukan terus tak ambik tau. itu maksud saya. Persoalannya di sini, adakah orang yang di nasihat itu boleh menerimanya?

    @Ikram MN

    ye, cara tegur itu penting. sebagai kawan, kita lah yang paling rapat untuk menegur sikap mereka. tegur dengan cara sempoi-sempoi sudah la kan..

    ReplyDelete

Aku dah gali gune cangkul, kau cuma perlu letak benih dan kambus tanah itu.